rowmjr[title]
الخلاصة

الخلاصة
تستخدم الهواتف المحمولة على نطاق واسع في المجتمعات التي تدرس اللغة الانكليزية كلغة اجنبية المختلفة حول العالم. وتسمى طريقة التعلم التي تستخدم فيها الهواتف النقالة «التعلم باستخدام الاجهزة النقالة ،» وقد تم إجراء البحث في هذا المجال من أجل التحقق من صحة التعلم الإلكتروني في مجال تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية على المستوى الجامعي. وفي هذا الصدد، سيتحقق البحث المقدم في تأثير الهواتف النقالة على الدراسات الأدبية الإنجليزية من الجامعات العراقية. حيث فرض البحث التأثير الكبير للهواتف النقالة على طلبة الجامعات العراقية الذين يدرسون اللغة الانكليزية كلغة اجنبية، كونهم يدرسون الأدب الإنجليزي ،كونهم يعتمدون على الهواتف النقالة للولوج للمعلومات، والمفردات، والموارد الأدبية.
ولإثبات صحة الفرضية ، تم إجراء استبانة نوعية على ) 36 ( طالباً يدرسون الأدب في قسم اللغة الإنجليزية وآدابها في كلية الإسراء الجامعة. و بعد تحليل البيانات، اظهرت غالبية الإجابات أن طلبة الجامعة الذين يدرسون اللغة الانكليزية كلغة اجنبية يعتمدون إلى حد كبير على الهواتف النقالة في دراساتهم للأدب الإنجليزي، مما يثبت صحة النظرية المذكورة اعلاه.
ينقسم البحث إلى عدة أقسام. حيث يوضح القسم الأول مقدمة البحث، والمشكلة، والهدف، والفرضية، والقيود، والنطاق، والمنهجية. و يتناول الجزء النظري من البحث مراجعة أدبية تتعلق باستخدام الاجهزة النقالة في التعليم الجامعي، بالإضافة الى مزايا وعيوب التعلم باستخدام الاجهزة النقالة. و اما الجزء العملي فيشمل تصميم الاستبانة و تحليل البيانات ونتائج البحوث. وأخر جزء من البحث فيشمل تقديم الاستنتاجات والدراسات المستقبلية في هذا المجال.

ABSTRACT
Mobile phones have been used widely in different EFLT communities around the world. The learning method in which mobile phones are used is called mobile learning, or M-learning, and the research in this area has been conducted in order to investigate the validity of M-learning in the field of university TEFL. The impact of mobile phones on English literary studies of Iraqi university EFLs, in this regard, is to be investigated with the presented research. It is hypothesized that mobile phones may have a great impact on the Iraqi university EFLs, as they study English literature, because EFLs rely on mobile phones for quick information access, vocabulary, and literary resources.
To prove the hypothesis validity, a qualitative questionnaire was carried out on (36) students who study literature in the Department of English Language and Literature in Al- Esra’a University College. After analyzing the data, the majority of the answers show that university EFLs rely greatly on mobile phones in their English literary studies, which proves the great impact mobile phones on university EFLs as they study literature in English language.
The research is divided into sections. Section One illustrates the research introduction, problem, aim, hypothesis, limitation, scope, and methodology. The
theoretical part tackles a literary review regarding M-learning at university level, the advantages and disadvantages of M-learning. The practical part includes data analysis and research findings. Finally, conclusion and future studies are presented at last.