rowmjr[title]
الخلاصة

هدف البحث الى التعرف على توضيح أساليب الهندسة الاجتماعية وخطورتها على
المجتمع عموماً وعلى شريحة الطلبة الجامعيين خصوصاً، فضلا عن التعريف بثغرات امن
المعلومات على وسائل التواصل الاجتماعي، وتسليط الضوء على قاعدة المعرفة لدى طلبة
الجامعات باساليب الهندسة الاجتماعية، وقد تم اجراء تطبيق عملي للبحث من خلال اجراء
دراسة ذو اسلوب منهجي كمي على عينة من طلبة كلية الاعلام في جامعة بغداد ضمن
الدراسات الأولية )البكالوريوس( والدراسات العليا )الماجستير والدكتوراه( فتكونت عينة
البحث من 50 طالب وطالبة, وزعت استبيان عليهم التي شملت محوري البحث وهما )امن
المعلومات وأساليب الهندسة الاجتماعية( لغرض التحقق من تاثيرات أساليب الهندسة
الاجتماعية في اختراق معلومات الطلبة الجامعيين في مواقع التواصل الاجتماعي، أشارت
النتائج الى وجود تاثيرات واسعة لتلك الأساليب على اختراق معلومات الطلبة، بالرغم من
وجود معرفة لدى شريحة واسعة منهم بضرورة تحصين امن معلوماتهم. واوصى البحث
بعدد من التوصيات كان اهمها دعم برامج ومهارات الوعي المعلوماتي لدى الافراد
والمؤسسات وذلك من خلال التنسيق مع الجهات المتخصصة كاقسام دراسات المعلومات
في الجامعات للرقي بمستوى الوعي المعلوماتي وتعزيز ثقافة تكنلوجيا الاتصالات لديهم
التي تعتبر من الأساليب التنظيمية التثقيفية للحد من تلك السلوكيات

The aim of the research is to identify the clarification of social engineering
methods and their danger to the society in general and to the university students
section in particular, as well as introducing information security gaps on the social
media, and shedding light on the knowledge base of university students in social
engineering methods, and a practical application of the research was carried
out through conducting a quantitative methodological study on a sample of
students from the College of Media at the University of Baghdad including both
undergraduate (bachelor’s) and postgraduate (master and doctorate) students.
The research sample consisted of 50 male and female students. A questionnaire
was distributed to them that included the two parameters of the study, meanly,
information security and methods of social engineering for the purpose of verifying
the effects of social engineering methods in penetrating university students’
information on social networking sites, as it was found that there are wide effects
of these methods on the penetrating students’ information, despite the knowledge
of a wide section of them of the need to fortify the security of their information.
The research recommended a number of recommendations, the most important
of which was to support information awareness programs and skills for individuals
and institutions through coordination with specialized agencies such as Information
Studies Departments in Universities to raise the level of information awareness and
enhance their communication technology culture, which is one of the organizational
and educational methods to reduce these behaviors.

اعداد المجلة