rowmjr[title]
13 44
: 139
: 0
Mohamed Owaiz Hassouni Al Moussawi / محمد عويز حسوني
Prof. Dr. Hussein Abdullah Abdalrida Challabi / أ. د. حسين عبد الله عبد الرضا الجلبي
الخلاصة

لقد اضحت النظرة اليوم نحو ممارسة الرياضة مبتعدة تماما عن مفهومها التقليدي
من كونه يقوم على فكرة الترويح والحركات الجسدية الى المفهوم الاقتصادي الذي يقوم
على فكرة كسب الاموال ويتشح بالطابع التجاري واذا كانت الرياضة المجال الاسهل وصولا
الى الجماهير، والتي تحظى بتغطية اعلامية واسعة. مما يخلق للشركات التجارية سوقا
لمستهلكين كثر فقد اضحت المجال الأكثر استقطابا للشركات التجارية الى ربط علامتها
التجارية بالرياضيين والهيئات الرياضية، والتعريف بعلامتها وخلق الصورة الايجابية لها
لدى هذا المجال الواسع من الجمهور في مقابل ما يقدمونه من دعم لهم، وهو ما يعرف
بالرعاية الرياضية، ويعد عقد الرعاية الرياضية اداة تنظيمها ومصدر الالتزامات الناشئة
على اطرافها سواء الراعي الذي يلتزم بتقديم الدعم او المرعي الذي يلتزم بالدعاية والترويج،
والذي يحصل على الدعم اللازم للمضي قدما في برامجه او فعالياته.
تطرق هذا البحث لالتزامات المرعي في عقد الرعاية الرياضية باعتباره جوهر العقد
واداة تنفيذ الرعاية وصاحب الاداء المميز فيه، وذلك بالبحث في الالتزام الاساسي بالتعريف
بالراعي من خلال الالتزام بحمل العلامة التجارية للراعي، وتمكين الراعي من ربط علامته
التجارية بحقوق المرعي، كما تم البحث في الالتزامات الثانوية المتمثلة بالالتزامات
الرياضية من خلال البحث بالالتزام بالاشتراك في المسابقات الرياضية، والالتزام بتحقيق
نتيجة ايجابية. فضلا عن الالتزامات السلوكية.
وقد اعتمدنا في البحث المنهج المقارن في القانون المدني واللوائح الصادرة عن
المؤسسات الرياضية في كل من القانون العراقي والفرنسي والمصري

Today, the view towards practicing sports has become completely far from
its traditional concept, from being based on the idea of recreation and physical
movements to the economic concept, which is based on the idea of earning money
and is characterized by a commercial nature. Which creates a market for commercial
companies with many consumers, as it has become the most attractive area for
commercial companies to link their brand to athletes and sports bodies, publicize
their brand and create a positive image for them in this wide range of the public in
return for the support they provide to them, which is known as sports sponsorship.
Sports sponsorship is a tool for organizing it and a source of obligations arising on its
parties, whether the sponsor who is committed to providing support or the sponsor
who is committed to advertising and promotion, and who obtains the necessary
support to move forward with its programs or activities.
This research dealt with the sponsor's obligations in the sports sponsorship
contract as the essence of the contract and the sponsorship implementation tool and
the owner of the distinguished performance in it, by examining the primary obligation
to introduce the sponsor through the obligation to carry the sponsor's trademark,
and to enable the sponsor to link his brand to the rights of the sponsor, as well as the
secondary obligations were searched Represented by sports commitments through
the search for commitment to participate in sports competitions, and commitment to
achieving a positive result. as well as behavioral obligations.
In the research, we have adopted the comparative approach in the civil law
and the regulations issued by the sports institutions in each of the Iraqi, French and
Egyptian law.

اعداد المجلة