rowmjr[title]
الخلاصة

المستخلص
استحضار شبكة النقل داخل المناطق السكنية وخاصة ضمن المجاورة السكنية
وشبكة النقل داخل هذه المناطق هي طرق العجلات وطرق المشاة ومن عرض انواع الحلول
المطبقة بهذا المجال تم القصد تشخيص الحالات التي توفر الأمان النسبي لسالكي الطرق
واختيار الحلول التي توفر اكبر نسبة من الأمان. مع الإعتقاد بأن شبكة المماشي المستقلة
عن حركة السيارات ضمن المناطق السكنية وخدماتها تكون الأوفرامانا وراحة للساكنين .
وفي سياق البحث في هذا الهدف نستذكر الحلول التي وضعت في تخطيط الطرق
والمماشي )الدرابين( في مخططات السكن التقليدية في النسيج الحضري لمدننا القديمة
وتمت المحاولة على عمل مقاربات واستنتاجات من النماذج الحديثة الطرق المشاة في
التخطيطات الحديثة للدول العربية أو الأوروبية بقدر ما يتيسر لدينا من نماذج نأمل أن
يثير البحث مساهمة زملائنا بملاحظاتهم مما يزيد البحث اثراءا ومساهمة وكما يلاحظ من
أهمية التطوير في هذا المجال مما يؤمن سلامة مستعملي هذة الطرق من الاطفال وكبار
السن على السواء بالاضافة الى الاعتقاد حسب الرأي المتواضع للباحث انه بالامكان تامین
مساحات مشجرة ومظللة اكثر من ارض المجاورة أو المناطق السكنية مما يؤدي إلى تقليل
انعكاس اشعة الشمس على المباني وبالتالي زيادة المساحات المظللة والتقليل من درجة
الحرارة ..والله ولي التوفيق
الكلمات المفتاحية : مسارات المشاة ، المناطق السكنية ، رصف المماشي .

Abstract:
The network of transport within the residential areas, especially within the
residential neighborhood, and the transport network within these areas are the
roads (i.e mixed movement, the case were design to provide relative safety for road
users and to choose the solutions that provide great safety.
With the believe that the network of the pedestrian movement should be
separated from the that of car movement). of the road and the pedestrian roads
and the types of vehicles applied in this field. The cases were designed to provide
relative safety for road owners and to choose the solutions that provide the greatest
safety.
In the context of this research, we recall the solutions that were developed in
the planning of roads and walkways in the traditional housing schemes in the urban
fabric of our old cities. The approaches and conclusions of the modern models of
pedestrian roads in the modern planning of the Arab or European countries were
tried as far as possible We hope that the research will raise the contribution of
our colleagues to their observations, which increases the research enrichment and
contribution, and also notes the importance of development in this area, which
ensures the safety of users of these methods by children and the elderly alike,
in addition to belief in the humble opinion of the researcher that it is possible
to complete the Wooded and shaded areas more than the neighboring land or
residential areas, which reduces the reflection of the sun on the buildings and thus
increase the areas shaded and reduces the hot temperature.
Keywords: Pedestrian Paths, Residential Areas, Sidewalks.