rowmjr[title]
الخلاصة

يهدف هذا البحث إلى بيان مدى فاعلية استخدام التخطيط الاستراتيجي بأسلوب
SWOT في تحسين الإبتكار في مجال المنتجات لغرض مساعدة الشركة المبحوثة على
تبني اسلوب استراتيجي فعال ويساهم في تعزيز إبتكار منتجاتها، ويهدف البحث ايضاً
إلى التعرف على حقيقة الترابط بين متغيري البحث )التخطيط الاستراتيجي بأسلوب
سوات، والإبتكار في مجال المنتجات(، وقد جرى جمع البيانات عن طريق توزيع استبانة
اعدت لهذا الغرض إذ تمثل مجتمع البحث في شركة اشفورت للأدوية في مدينة بغداد أما
عينة البحث قد تضمنت المدراء وعدد من الموظفين في الشركة، ومن أجل الوصول إلى
النتائج التي تحقق هدف البحث تم صياغة فرضية رئيسة تفرعت منها اربعة فرضيات
فرعية تم اختبار الفرضيات من خلال مجموعة من الأساليب والأدوات الاحصائية )الوسط
الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الاختلاف( والاداة الاحصائية الاستدلالية )معامل
سبيرمان، وجوتمان( وقد توصل الباحث الى مجموعة من الاستنتاجات ومن ابرزها: تبين
اهتمام شركة اشفورت باستخدام التخطيط على وفق اسلوب SWOT في تحسين الإبتكار
في مجال المنتجات ولكن بشكل غير كافي، اظهرت النتائج بان الشركة المبحوثة لديها
اهتمام كبير في نقاط القوة واستغلالها الاستغلال الامثل في توظيف مواردها وقدراتها
نحو انتاج المنتجات المرغوبة من العملاء.

This research aims to demonstrate the effectiveness of the use of strategic
planning in the SWOT method in improving innovation in the field of products for
the purpose of helping the researched company to adopt an effective strategic
approach and contribute to enhancing the innovation of its products. SWOT, and
innovation in the field of products), and the data was collected by distributing a
questionnaire prepared for this purpose, as it represented the research community
in the Ashfort Pharmaceutical Company in the city of Baghdad. The research sample
included managers and a number of employees in the company, and in order to
reach the results that The goal of the research was achieved. A main hypothesis was
formulated, from which four sub-hypotheses branched out. The hypotheses were
tested through a set of statistical methods and tools (arithmetic mean, standard
deviation, coefficient of difference) and inferential statistical tool (Spearman and
Guttman coefficient). The researcher reached a set of conclusions Most notably:
Ashfort Company showed interest in using planning according to the SWOT method
in improving innovation in the field of products, but insufficiently. The results
showed that the researched company had a loss Mam is very knowledgeable
about strengths and making the best use of its resources and capabilities towards
producing products desired by customers

اعداد المجلة