rowmjr[title]
الخلاصة

Abstract
The research is concerned with a framework of the relationship between
the new media means and the terror groups, the problem of the research is being
notified in the following main question. What is the citizen’s media effect on the
audiences imagination in Iraq toward Counter terrorism Unit after liberation
operations during 2017? upon the mentioned context a survey had been applied
through a newspaper questionnaire relies on studying a sample of Iraq citizens who
currently live in Baghdad consists of 400 words which had been chosen haphazardly
from different levels conforming (age, academic title, social, economic levels and
gender……….. etc.). The research concluded that the criterion of the Iraqi citizen was
at a high level rating 51%, then at a medium level rating 27%, finally at 22%, which
are considered as an acceptable rates because the ISIS used to control which urged
the majority to concern by the security & military issues in addition to the (CTU). The
results clarified the reasons of accepting the citizen’s media in the Iraqi audience
are (the variety of its topics) which rated 57%, the second level, (searching for news
and information) rating 50,75 %, (dealing with issues which are neglected by the
traditional media means), the third one rated 43%, (which is seriously concerned
by the audience’s issues), the fourth one rated 41,25 %, finally (how can it provide
interactive means) rating 24,75%.

المستخلص
هذا البحث هو في إطار العلاقة بين صحافة المواطن والجماعات الإرهابية
وتنظيماتها، وتتحدد مشكلة البحث في التساؤل الرئيس التالي: ما مدى دور صحافة
المواطن على الصورة المتكونة لدى الجمهور في العراق عن جهاز مكافحة الإرهاب بعد
عمليات تحرير العراق عام 2017 ؟. وفي هذا الإطار تم تطبيق منهج المسح من خلال
صحيفة استبيان تعتمد هذا البحث على عينة من المواطنين العراقيين من سكنة بغداد
حصراً قوامها 400 مفردة تم اختيارها عشوائيا من فئات وشرائح مختلفة للمجتمع العرقي
وقد تم مراعاة المتغيرات على مستوى )العمر، المستوى التعليمي، المستوى الاجتماعي
والاقتصادي وكذلك الجنس(. وخلص البحث إلى أن مقياس كثافة تعرض الجمهور العراقي
لأخبار جهاز مكافحة الإرهاب في صحافة المواطن كان بمستوى مرتفع بنسبة % 51 ، ثم
بمستوى متوسط بنسبة % 27 ، وأخيرا بمستوى منخفض بنسبة % 22 وهي نسب مقبولة
كون المرحلة السابقة والحالية شهدت سيطرة داعش الارهابي مما جعل الاهتمام عالية
بالقضايا الامنية والعسكرية ومنها الجهاز. كما بينت النتائج أن أسباب تفضيل الجمهور
العراقي صحافة المواطن كانت )لتنوع موضوعاتها( وحصلت على بنسبة % 57 ، ثم في
المرتبة الثانية )للبحث عن الأخبار والمعلومات( بنسبة % 50.75 ، ثم )تناولها لقضايا لا
تتناولها وسائل الإعلام التقليدية( في المرتبة الثالثة بنسبة % 43 ، ثم )اهتمامها بقضايا
الجمهور بشكل هادف وجاد( في المرتبة الرابعة بنسبة % 41.25 ، وأخيرا )لما توفره من
.. أدوات تفاعلية( بنسبة % 24.75

اعداد المجلة