rowmjr[title]
الخلاصة

الملخص
المادة المعدنية المالئة تلعب دوراً رئيسياً في خصائص وسلوك الخلطات الاسفلتية. تتم اضافة المادة المعدنية المالئة لغرض مأ الفراغات في التدرج وتقليل الفراغات في الخلطة. تستخدم المادة المعدنية المالئة للتأثير على خصائص الخلطة وخاصة نسبة الاسفلت المثلى. تم تحضير ثلاثة انواع من الخلطات, كانت الخلطة الاولى تحتوي غبار الحجر الجيري والثانية تحتوي على الأسمنت البورتلاندي والاخيرة تحتوي على ابخرة السيليكا. تم ايجاد نسبة الاسفلت المثلى لكل نوع من الخلطات باستخدام طريقة تصميم مارشال. كانت نسبة الاسفلت المثلى 4.9 % للخلطة الاسفلتية الاولى والثانية و 5.1 % للخلطة الاسفلتية الثالثة. اظهرت نتائج نسبة الاسفلت المثلى ان نسبة الاسفلت المثلى للخلطة الاسفلتية التي تحتوي على الاسمنت البورتلاندي لا تتغير اذا ما قورنت مع الخلطة الاسفلتية التي تحتوي على غبار الحجر الجيري بينما تزداد تلك النسبة في الخلطة التي تحتوي على ابخرة السيليكا كمادة معدنية مالئة. اظهرت نتائج اختبار مارشال ان مقياس ثبات مارشال يزداد بنسة 37.11 % عند استخدام الاسمنت البورتلاندي كمادة معدنية مالئة بدلاً من غبار الحجر الجيري في حين انخفض مقياس ثبات مارشال بنسبة 4.05 % عند استخدام ابخرة السيليكا كمادة معدنية مالئة بدلاً من غبار الحجر الجيري. كذلك اظهرت النتائج ان الكثافة الحجمية تزداد عند استخدام الاسمنت البورتلاندي كمادة معدنية مالئة بدلاً من غبار الحجر الجيري. لوحظ ان التغيير في الكثافةالحجمية كان طفيفاً عند استخدام ابخرة السيليكا كمادة معدنية مالئة. اظهرت النتائج ايضاً ان الفراغات الهوائية قد انخفضت عند استخدام السمنت البورتلاندي وابخرة السيليكا كمواد معدنية مالئة.
الكلمات الرئيسيه: نسبة الاسفلت المثلى, نوع المادة المعدنية المالئة, خصائص مارشال.

ABSTRACT
The filler plays a major role in the properties and behavior of asphalt paving mixtures.
Mineral filler were originally added to hot mix asphalt (HMA) to fill the voids of the aggregate gradation and to reduce the voids in the mixtures. The filler used in the asphalt mixtures to affect the mix design properties, especially the  ptimum asphalt content.
To meet the objectives of this research, available local materials were used including asphalt cement, aggregate and mineral fillers. In this research, limestone dust, Portland cement and silica fume were used as a mineral filler. Three types of mixtures were prepared. The first type included limestone dust, the second type included Portland cement and the last type included silica fume. The optimum asphalt content of each type of mixtures was determined using Marshall Mix design method. Optimum asphalt content was 4.9 % for mixture type I and mixture type II and 5.1% for mixture type III. The result of optimum asphalt content showed that this percentage do not change when using Portland cement as a mineral filler if compared to mix with limestone dust, while it was increases when using silica fume as a mineral filler instead of limestone dust. The results of Marshall test showed that Marshall Stability was increased by 37.11 % when using Portland cement as a mineral filler instead of limestone dust, while it was decreased by 4.05 % when using silica fume as a mineral filler instead of limestone dust. The results also showed that the bulk density increases when using Portland cement as a mineral filler if compared to mix with limestone dust, while when using silica fume as a mineral filler instead of limestone dust, slight decrease in the bulk density is occurred. Also, the results revealed that the Air voids were decreased when using Portland cement and silica fume as a mineral filler if compared to limestone dust.