• م.د. قصي شفيق توفيق
  • Dr. Qusay Shafeeq Tawfik
  • تدريسي : قسم الاعلام
  • Teaching : Department of Media
  • دكتوراه الاخراج المسرحي
  • PhD in theater production
  • qusay@esraa.edu.iq
  • Qusayq38@yahoo.com
  • البحوث

    البحوث

    2020 مجلة جامعة بابل للعلوم الإنسانیة

    مر الخطاب المسرحي والصحفي عبر التاريخ بتحولات ايديولوجية جاءت بفعل ادوات الخطاب التقليدي الموجه مع امتلاك الجهات الرأسمالية والسلطة التمويل الذي من شأنه ان يؤسس الوسائل الصحفية الرسمية والعمومية وفي الحالة المسرحية بقيت المهيمنات تقيد واقعية انتاج الخطاب بفعل الرجعية السلطوية, فالنظر الى المهنية الصحفية وأخلاقيات العمل الصحفي في احياء الامن الاجتماعي وصدق المعلومات والاخبار تأتي الراديكالية من حيث انحراف الرأي بما ينسجم مع ايديولوجيات موجهة لخدمة اجندات الصحافة التي تركب فضاء التحريض الخاص في ظل الهيمنة السياسية والرقيب السياسي وفي نفس النسق يشكل العرض المسرحي ثنائية تعمل على احياء العرض بلحاظ أنه ظاهرة اجتماعية مناهضة للرجعية التي تهيمن على عقول المجتمعات, بيد ان الاعلام لعب دورًا بالغ الاهمية في انتاج الوعي الاجتماعي وخلق روحية التواصل مع مضامين الاخبار وبين الجمهور الذي يستمع او يقرأ اخبار الساعة لتحقيق نوع من مواكبة الاحداث المحلية والعالمية, ولان الاعلام هو الرافد الوحيد في الاخبار بالمعلومات والارقام, فقد اسهم ذلك في تغذية المجتمعات بمعلومات تحفز الراي العام وتنمي روحية التحرر من طريق الحراك المعلوماتي الذي يصنع الراي والراي الاخر ويخبر بموضوعية الاحداث, فقد اسهم بشكل جمالي وثقافي في تحقيق مناهضة بالضد من التحريف والاكاذيب والاشاعة والحروب النفسية حاله حال العرض المسرحي الذي حمل الانساق والعلامات الموجهة نفسها.

    30/11/2019 Route Educational & Social Science Journal

    Theatrical protest is a form of conscious and anti-theatrical expression that is based on the contradictions and conflicts of political ideology and their reflection in society through the policy of oppression, violence and cruelty. The protest movement has crystallized since the start of the epic which depicts the state of protest against civil wars and political conflicts, After the World War and the spread of persecution through the policy of the capitalist bourgeoisie and the emergence of the controversial dialectical movement (Hegel, Marx, Engels and Habermas) and the reflection of their views on the pioneers of the political and militant theater as a qualitative counteracting act of incitement and rejection And the mobilization of the mentality of the recipient to enlighten and enlighten him towards his fateful issues, not the emergence of currents operated by the pilgrims (postcolonial theater, theater of the oppressed and anger and the theater of the sun to the experiences of the Arab theater in particular, which emerged after the so-called Arab Spring, which came after the political change, The protest in the theater, the discovery of the nature of the conflicts and the impact of the radicalism that dominated the theatrical discourse and how it contributed to the vision of the revolution through the concept of protest. Cultural domination played a radical role in the deviation of public opinion in terms of political censorship through the colonization of minds through the ideological discourse and its radical connotations (power _ religion _ social collusion), what was only an attempt to read the anti-artistic role after the Arab Spring after the political changes after immersed Theatrical experiences, especially in Iraq, address the social reality through mobilization and mobilization against protest and violent dumping in the depiction of cruelty and violence on stage.