• م.د جلال جبار الماجدي
  • Jalal Jabar Al-Majidi
  • تدريسي : العمادة
  • Teaching : Deanship
  • دكتواره قانون / اداري
  • PhD in Law / Administrative
  • jalal@esraa.edu.iq
  • jalal@esraa.edu.iq
  • News

    News

    Jalal Jabar Al-Majidi

    Jalal Jabar Al-Majidi

    Jalal Jabar Al-Majidi

    Syllabuses

    Syllabuses

    Syllabuses - 1
    Dep. Step. Sem. code No. Des. Syllabuses
    law college one full HR0510 1 حقوق الانسان
    Lectures

    Lectures

    المحاضرات الالكترونية - 24
    year syllabuses Dep. Step Lectures
    2021-2022 مدخل دراسة القانون law college المرحلة الاولى المدخل لدراسة القانون
    2021-2022 مدخل دراسة القانون law college المرحلة الاولى تفسير التشريع
    2021-2022 مدخل دراسة القانون law college المرحلة الاولى نفاذ التشريع
    2021-2022 مدخل دراسة القانون law college المرحلة الاولى نظرية القانون
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري-المحاضرة الثانية والعشرين- تحديد الجهة المدعى عليها في دعوى الإلغاء
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري -المحاضرة الحادية والعشرين-مفهوم إجراءات الدعوى الإدارية
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري -المحاضرة العشرون-اوجه الطعن-الغاية
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري -المحاضرة التاسعة عشر-اوجه الطعن-السبب
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري -المحاضرة الثامنة عشر-اوجه الطعن-المحل
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري -المحاضرة السابعة عشر-اوجه الطعن-العيوب الموضوعية
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري -المحاضرة السادسة عشر-اوجه الطعن-الشكل
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري -المحاضرة الخامسة عشر-اوجه الطعن-الاختصاص
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الاداري -المحاضرة الرابعة عشر -الشرط المتعلق بالمدة
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري -المحاضرة الثالثة عشر-الشرط المتعلق بالتظلم
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري-المحاضرة الثانية عشر-قضاء الإلغاء-الشرط المتعلق برافع الدعوى
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري-المحاضرة الحادية عشرة- قضاء الإلغاء-الشرط المتعلق بالعمل الإداري المطعون فيه
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري- المحاضرة التاسعة والمحاضرة العاشرة
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري- المحاضرة الثامنة
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري- المحاضرة السابعة
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري- المحاضرة السادسة
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري-المحاضرة الخامسة
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري-المحاضرة الرابعة
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة القضاء الإداري -المحاضرة الثالثة
    2021-2022 القضاء الاداري law college المرحلة الثالثة المحاضرة الثانية-مصادر مبدأ المشروعية-السلطة التقديرية
    Research

    Research

    2022 Vegueta. Anuario de la Facultad de Geografía e Historia

     تحتل الدراسات السيميائية التحليلية النقدية مكانة متميزة في الاساليب النقدية في وقتنا الحاضر، وتشكل العناصر السيميائية التي تتشكل منها الشعارات الانتخابية للحملات الدعائية، دلالات مميزة لصاحب الشعار سواء اكان فرداً او حزباً او كتلة سياسية كبيرة، وليس من السهولة بمكان ان تصاغ وتصمم هذه الدلالات بطريقة آنية او بالاعتماد على تفكير فردي من خلال وضع مسؤولية تصميم شعار الحملة على عاتق احد أعضاء الحزب او الكيان السياسي، بل ان هذا الموضوع يجب ان يدرس من جوانب مختلفة اعتماداً على الموروث البيئي والجغرافي والثقافي والاجتماعي وقوانين البلد الذي تبث فيه الدعاية الإنتخابية. إذ ووضعت القوانين في دول العالم كافة محددات لتصاميم شعارات الحملات الانتخابية، ومنها العراق فقد وضع القانون وبناءً على ما أقرّته الجمعية الوطنية العراقية طبقاً للمادة الثالثة والثلاثين الفقرتين (أ- ب) من قانون إدارة الدولة العراقية للمرحلة الانتقالية واستناداً إلى أحكام المادة السابعة والثلاثين من القانون أعلاه .هذا وتضمن قانون الانتخابات رقم (16) لسنة 2005، الفقرات المتعلقة بكيفية الترويج للناخب أو الكتل المشاركة في الانتخابات.

    على هذا الإساس جاءت دراستنا الموسومة" الدلالة السيميائية لشعارات الحملات الانتخابية وفق القانون العراقي في الفضائيات العراقية- دراسة تحليلية لشعارات الانتخابات العراقية تشرين الاول 2021م- والذي تضمن ثلاثة مباحث : اشتمل المبحث الأول على الجانب المنهجي للدراسة ، والثاني اشتمل على الجانب النظري ، أما الفصل الثالث والأخير فقد اشتمل على الدراسة التحليلية للإعلانات التي تم بثها على الفضائيات العراقية وعددها(12) إعلان لكيانات وجهات وافراد سياسيين . هذا ووضع الباحثون في نهاية البحث جملة من الاستنتاجات والتوصيات التي تم التوصيل اليها ، والتي تتلاءم مع اهداف الدراسة.

    Semiotics contribute to opening new horizons in thinking, developing the critical sense, expanding its circle, and making him look at political or social phenomena in a more profound way, keeping him away from the superficial view of things.
    The researchers gave the election a lot of importance because it occupies the forefront in democratic systems. The jurists of constitutional law have laid down three criteria as requirements for democratic elections. The first is effectiveness, which means that it is not a goal in itself, but rather a group of activities with functions and purposes that result in the actual results affecting the system of government. The second criterion - freedom - means the freedom of democratic elections, meaning that they are conducted in accordance with the rule of law and under its rule, characterized by a spirit of competition and respect for the basic rights and freedoms of citizens.
    The third criterion is integrity - that is, that elections are held periodically and that their management, supervision and announcement of their results are characterized by political impartiality, significance and transparency. Also, election campaigns reflect good indications and others contain signs and signs marred by semantic ambiguities when interpreting their symbolic meanings, colors, lines, words and sentences that they contain, the aim of the research Identify the semiotic signs contained in the slogans of the electoral campaigns, analyze their vocabulary, and clarify the symbolic signs that indicate the general policy directions of the political entity and the ideological orientation of some parties participating in the Iraqi Parliament elections, which were held in October of 2021, as indicated by the ethnic law. The researchers followed the descriptive approach with the analytical design, and they chose a group of electoral slogans for the parties participating in the 2021 elections, which were shown on Iraqi satellite channels. to the semiotic significance of each symbol, line, color and icon inside the logo, but rather the artistic form more, The designs of the slogans of the parties placed their responsibility on the shoulders of the designers without the experts in the subject of semiotics and its interpretations, and perhaps the electoral slogan was somewhat a secondary issue that the party leaders did not pay attention to, but it adhered to the provisions of the Iraqi law, which referred to the promotion of entities and individuals to a large extent.
    Keywords: semiotic sign - election campaigns - Iraqi election law

    2022 Journal of Positive School Psychology

     تطورت الوسائل التعليمية عبر الزمن، إذ بدأت بالتلقين ودروس العلم في التجمعات الدينية الصغيرة، ثم بُنيت المدارس، واستخدم الورق والأقلام في التعليم، ثم دخلت التكنولوجيا إلى العملية التعليمية، إذ بدأ الحاسوب يدخل إلى البيوت والمدارس، ثم ظهرت الأجهزة الذكية التي استخدمت في العملية التعليمية، وأصبح من المهم الاعتماد على المعرفة الرقمية لإكمال المعلومة وتوضيحها وتوثيقها.

    على هذا الأساس جاء بحثنا الموسوم؛( موقع اليوتيوب ودوره في تطوير وتوثيق التعليم الجامعي الإلكتروني- دراسة مسحية على عينة من طلبة قسم الإعلام - كلية الإسراء الجامعة الأهلية)، والذي وقع في ثلاثة مباحث ، الأول : الإطار المنهجي والذي تضمن مشكلة البحث واهميته، أهداف البحث ، مجتمع البحث ، منهج البحث وعينته والدراسات السابقة.

    أما المبحث الثاني (الجانب النظري) ، فأشتمل على تقديم اليوتيوب كأداة اتصالية وتعليمية ودورها في التعليم الإلكتروني (فيس بوك) ، ونبذة عن نشأته وتطور اتساعه وتطبيقاته الحديثة ، مع بيان ابرز ميزاته ومنها استخدامه كأداة تعليمية .

    أما المبحث الثالث والأخير: ركز على بيان حساب تكرارات الفئات التي تضمنتها استبانة البحث والتي كانت في محوريين أساسيين، وهما الأول : خصائص المبحوثين (العناصر الديموغرافية)، أما المحور الثاني: اليوتيوب كأداة إتصالية وتعليمية ودورها في التعليم الإلكتروني وبيان أبرز النتائج التي توصل لها الباحثين من خلال مجموع الإجابات التي حصلت عليها من المبحوثين الذين خضعوا للاستبانة .

              هذا وركز البحث بيان الاستنتاجات التي تم التوصل لها من خلال النتائج المتحققة من الإجابات التي تم استلامها على الاستبانة الخاصة بالبحث والتي تم توزيعها الكترونياً ، ووضع التوصيات في نهاية البحث.

     

    Educational means have developed over time, as they began with indoctrination and science lessons in small religious gatherings, then schools were built, and paper and pens were used in education, then technology entered the educational process, as computers began to enter homes and schools, then smart devices that were used in the educational process appeared. And it became important to rely on digital knowledge to complete, clarify and document information. On this basis, our tagged research came: (YouTube and its role in developing and documenting euniversity education - a survey on a sample of students from the Department of Media studying AlIsraa University College), which took place in three sections, the first: the methodological framework, which included the research problem and its importance, objectives Research, research community, research methodology and sample and previous studies. While the second section 'the theoretical framework', it included the presentation of YouTube as a communicative and educational tool and its role in e-learning (Facebook), and an overview of its origin and the development of its breadth and modern applications, with a statement of its most prominent features, including its use as an educational tool. The third section 'the practical framework': it focused on calculating the frequency of the categories included in the research questionnaire, which were in two main axes, the first: the characteristics of the respondents (demographic elements), and the second axis: YouTube as a communication and educational tool and its role in e-learning and a statement of the most prominent results reached by researchers Through the total answers obtained from the respondents who were subjected to the questionnaire. This research focused on a statement of the conclusions reached through the results obtained from the answers received on the questionnaire for the research, which was distributed electronically, and put recommendations at the end of the research. Keywords: Youtube - e-learning.

    Compositions

    Compositions

    2023 دار ومكتبة عدنان

    2023 دار ومكتبة عدنان